Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Klanten als drijfveer voor veranderingen op duurzaamheidsgebied

Klanten vragen steeds vaker om partners waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat.

Er zijn vele redenen waarom bedrijven zich meer op duurzaamheid concentreren dan ooit tevoren. Een belangrijke factor is de toenemende vraag van klanten, die producten en diensten willen kopen bij bedrijven die net zo veel waarde hechten aan milieukwesties als zijzelf.

Ons rapport 'Inzichten voor duurzame bedrijfsgroei' noemt 'onophoudelijke klantgerichtheid' als een van de belangrijkste eigenschappen voor een duurzame bedrijfsvoering. Dit zijn organisaties die vaart zetten achter hun plannen voor het ontwikkelen van producten en diensten die duurzamer zijn, die proactief het milieudebat leiden en die milieuvriendelijk te werk gaan in hun bedrijfsplannen en merkpositionering.

Bedrijven die het voortouw nemen, profiteren niet alleen van een verbeterde merkperceptie en reputatie. Door energiestrategieën voor de lange termijn te ontwikkelen en deze af te stemmen op hun algemene zakelijke doelen, zullen zij eerder positieve groeivooruitzichten hebben en beter presteren dan de concurrent.

Hoe kunt u als bedrijf onophoudelijk klantgerichtheid blijven? 

Maak uw bedrijf klaar voor de toekomst met een energiestrategie voor de lange termijn

Een van de belangrijkste factoren voor een bedrijf is dat er een solide plan ligt voor hoe het bedrijf in de toekomst energie consumeert en verwerft. Veel organisaties automatiseren processen en investeren in digitale transformatie, waardoor de vraag naar energie groeit.

Door energie als strategisch bedrijfsmiddel te zien, genereren duurzame bedrijven een eigen vermogen, optimaliseren zij hun energiegebruik en hergebruik van verspilde energie om kosten te besparen en nieuwe inkomstenbronnen mogelijk te maken. 

Bouw focus op het milieu in uw merkpositionering in

Consumenten willen een verschil maken voor de planeet en kiezen voor merken die bekend staan om sterke milieuprestaties. Om klanten te trekken en te behouden, moeten moderne bedrijven hun plannen om duurzamer te worden, bekendmaken.   

Zoals vermeld in onze vorige blog staat 'maatschappelijk en ecologisch verantwoord zakendoen' nu in de top drie met prioriteiten voor bedrijven. Doordat klantgerichte organisaties investeren in energietechnieken en koolstofarme energieoplossingen, bouwen zij een betere (ecologische) reputatie op in hun merkpositionering.

Van de meest klantgerichte bedrijven die we interviewden, zei 51 procent dat het vermogen van een bedrijf om 'het debat rond milieuvraagstukken te leiden', een zeer grote rol speelde in aankoopbeslissingen. Daarnaast geeft 56 procent aan dat het vermogen om 'groene' of 'milieuvriendelijke' producten en diensten te leveren, ook 'veel invloed' had.

Kies de juiste partners

Bedrijven kunnen hun klanten laten zien dat zij duurzaam te werk gaan door samen te werken met partners die eveneens milieugerichte strategieën volgen. Uit ons onderzoek blijkt dat duurzame bedrijven zich steeds meer richten op een samenwerking met leveranciers die op dezelfde golflengte zitten qua ethische waarden en energiedoelstellingen.

Maak energie een integraal onderdeel van de algehele bedrijfsstrategie

We zagen ook dat duurzame bedrijven energiestrategieën ontwikkelen die zijn afgestemd op hun algehele bedrijfsstrategie en -ethos. Het succes van deze strategieën is afhankelijk van instemming op directieniveau. Uit ons onderzoek blijkt dat er meestal een kloof bestaat tussen de verwachtingen van CEO's en de dagelijkse prioriteiten van de energiemanager. Duurzame bedrijven hebben een betere afstemming bij belangrijke kwesties, zoals voldoen aan de voorschriften, toepassing van energietechnieken en het koppelen van energie aan algemenere bedrijfsdoelstellingen.

Voor meer informatie over de resultaten van ons onderzoek, kunt u hier ons volledige rapport downloaden.