Ontdek waarom energiestrategieën mislukken en hoe u ze weer op de rails kunt krijgen
Nu organisaties zich meer richten op duurzaamheid, is energiebeheer een cruciaal onderdeel geworden van hun algehele strategie. Het gaat niet langer alleen om efficiëntie of het voldoen aan regelgeving – energie speelt nu een sleutelrol in het stimuleren van innovatie, het verbeteren van de merkreputatie en het vergroten van de concurrentiekracht. Kortom, energie is niet langer transactioneel; het staat centraal in verduurzaming. Toch weerspiegelt bij 57% van de bedrijven die we spraken dit niet in hun energiestrategie, ondanks dat ze erkennen dat hun klanten liever zaken willen doen met organisaties die duurzame goederen en diensten aanbieden.
Niet op elkaar afgestemde prioriteiten tussen belanghebbenden veroorzaken problemen voor 28% van de bedrijven die zeggen dat het een belemmering is voor Net Zero. Uit de gegevens blijkt dat managers eerder een lange termijn benadering hanteren in vergelijking met hun meer senior collega's. En wanneer de meningen van de top afwijken van die op locatie, kan de weg vooruit onduidelijk worden. Met afnemend momentum zegt bijna een vijfde (17%) van de bedrijven dat hun strategie voor CO2-reductie onder de verwachtingen ligt en een derde denkt dat ze hun doelstellingen voor 2030 waarschijnlijk niet halen. Naast falende duurzaamheidsdoelen, kan een vage energiestrategie ook leiden tot verschillende problemen, waaronder boetes van regelgevers, schade aan uw bedrijfsreputatie en verlies van investeerders die waarde hechten aan ESG-prestaties. Er is echter goed nieuws in het vooruitzicht.
Ondanks stagnerende vooruitgang zijn bedrijven bereid om proactief te reageren, waarbij een derde zegt dat ze 'zeer waarschijnlijk' hun netto nul- of duurzaamheidsstrategieën in de komende 12 maanden zullen herzien. En hoewel slechts 13% van de bedrijven die we spraken momenteel meer dan 70% hernieuwbare energie gebruiken, verwacht 47% dit binnen drie jaar ook te bereiken. Innovatie en energieonafhankelijkheid zijn de belangrijkste focus, waarbij bijna de helft van de bedrijven zegt dat ze 'zeer waarschijnlijk' zullen investeren in energieopwekking op locatie. Upgrades van apparatuur en infrastructuur, energiebeheersoftware en AI-tools staan op een goede tweede plaats. Het lijkt erop dat met voortdurende marktvolatiliteit en snel naderende Net Zero doelen, de belofte van ononderbroken bedrijfsvoering en verminderde afhankelijkheid van het netwerk nooit logischer heeft geklonken. Het is logisch waarom veel bedrijven juist nu openstaan voor nieuwe manieren om deze technologieën te financieren. Met 34% van de bedrijven die we spraken die zeggen dat ze in de komende 12 maanden 'zeer waarschijnlijk' een nieuw financieringsmodel zullen kiezen – zoals stroomafnameovereenkomsten (PPAs) en energie-als-een-service (EaaS).
Markten en technologieën veranderen snel en de strategie die een jaar geleden werd ontwikkeld, is misschien vandaag de dag niet meer passend voor uw bedrijf. Dus, terwijl energiestrategieën voor de toekomst continue gepland moeten worden, zullen ze ook flexibel en adaptief moeten zijn om aan het evoluerende energielandschap en de veranderende bedrijfsbehoeften te kunnen blijven voldoen. Daarom is het belangrijk om regelmatig de balans op te maken om ervoor te zorgen dat u nog steeds op koers ligt. Herformuleer uw doelen, beoordeel uw voortgang en definieer een nieuw pad naar Net Zero indien nodig.
Voor meer inzicht in hoe 500 organisaties, uit verschillende energie-intensieve sectoren in Europa, omgaan met uiteenlopende strategieën en zelf een nieuw pad naar Net Zero definiëren, download u ons rapport, “Navigeren door het energielabyrint. Wat is de volgende stap in de energietransitie?”
Meld u aan om onze driemaandelijkse nieuwsbrieven te ontvangen:
Door een formulier in te vullen, gaat u akkoord met de verwerking van uw persoonsgegevens door Centrica Business Solutions zoals beschreven in het Privacybeleid. Centrica Business Solutions stuurt u regelmatig een nieuwsbrief en ander marketingmateriaal waarvan wij denken dat het voor u relevant is. U kunt zich hiervoor op elk moment afmelden.