1. Home
Blogs

Hoe nieuwe energietechnologieën innovatie in de maakindustrie kunnen aandrijven

Hoe een correcte energieaanpak duurzame groei en innovatie kan stimuleren.

De COVID-19-pandemie heeft bewezen waarom alertheid en innovatie cruciaal zijn voor fabrikanten. Toen de productielijnen werden bedreigd door middelen schaarste, afwezig personeel en gekelderde vraag, moesten fabrikanten zich snel aanpassen. Het wereldwijde management consultancy bedrijf McKinsey stelt vast dat fabrikanten die zich eerder hadden bewapend met innovatieve, digitale oplossingen (zoals nieuwe energietechnologieën), deze storm beter hebben doorstaan: in tegenstelling tot hun collega's hadden ze namelijk een snellere en ruimere armslag om te reageren op de crisis.

Uit wereldwijd onderzoek van PwC blijkt dat 92% van de executives in de industriële productie, innovatie belangrijk vinden voor toekomstige inkomstengroei. Fabrikanten zijn uiteindelijk actief in een steeds competitiever wordende omgeving. Marges worden steeds kleiner en kosten blijven stijgen. En toch moeten ze ook manieren vinden om efficiënter te produceren, tegemoet te komen aan veranderende klantverwachtingen, productiestilstand te beperken, ervoor te zorgen dat elke productie meteen perfect verloopt én te voldoen aan strenge just-in-time leveringsschema’s. Innovatie is vereist om deze complexe en onderling verweven uitdagingen aan te pakken.

Katalysator voor verandering

Innovatie heeft vele gedaanten en manifesteert zich ook in energie. Centrica Business Solutions heeft via een onderzoek vastgesteld dat 23% van de fabrikanten energie beschouwen als een asset die inkomsten en concurrentievoordeel kan genereren. Focus op duurzaamheid is één van de manieren waarop fabrikanten deze kans kunnen grijpen.

Alle bedrijven voelen de druk om duurzamer te worden. Productiebedrijven voelen die druk zeer waarschijnlijk nog méér, omdat ze typisch enorme energiegebruikers zijn. De cementfabrieken zijn samen bijvoorbeeld verantwoordelijk voor 8% van alle wereldwijde CO2-uitstoot.

Klanten kopen bij voorkeur bij bedrijven die oog hebben voor de invloed die ze hebben op onze planeet. Deze voorkeur wordt gesteund door regeringen en regelgevers: ze leggen steeds meer wetgevingen en regels op die CO2-neutraliteit nastreven.

Dergelijke ontwrichting is vaak de katalysator van verandering. Fabrikanten werden door de COVID-19-pandemie gedwongen om zich snel aan te passen; nu worden ze – op haast dezelfde manier – door klanten en hun voorkeur voor groenere producten aangespoord om na te denken over de manier waarop hun bedrijf energie koopt, gebruikt en beheert. Er bestaat hiervoor geen kant-en-klare aanpak: de buitenwereld verwelkomt duurzaamheid en dit vormt voor bedrijven een stimulans die hen intern doet focussen op innovatie in hun activiteiten.

Nieuwe energietechnologieën bieden fabrikanten aanzienlijke mogelijkheden om hun duurzaamheidsinspanningen aanzienlijk te versterken. Ze helpen hen bovendien hun innovatie en groei voort te stuwen. Kortom: het is écht noodzakelijk om op het juiste moment op de juiste manier voor de juiste energietechnologieën te kiezen. Maar hoe ziet een solide energieproject er eigenlijk uit?

Vooruitgang boeken met nieuwe energietechnologieën en benaderingen

Drie essentiële aspecten eisen uw focus bij het opzetten van een energieproject dat uw organisatie zal openstellen voor innovatie.

Ten eerste: de energieoplossing zélf. Nieuwe energietechnologieën bieden fabrikanten vele kansen om de flexibiliteit en schaalbaarheid van hun energiebevoorrading te verbeteren, maar ook hun energiekosten en koolstofuitstoot te verminderen.

Tot deze technologieën behoort lokale energieopwekking zoals een warmte-krachtkoppeling (wkk).  Een wkk kan het energieverbruik van een vestiging met 25% verminderen, koolstofuitstoot terugdringen en zorgen voor een meer schaalbare energietoevoer ter ondersteuning van de invoering van nieuwe productietechnologieën.

Onafhankelijk van uw keuze voor een energietechnologie: het is altijd noodzakelijk ook na te gaan hoe het bediend en onderhouden moet worden. Fabrikanten kunnen zich niet veroorloven dat hun machines stilstandtijd in productie veroorzaken. Betrouwbaarheid is cruciaal, vooral voor activiteiten die 24/7 moeten draaien. En wat nog belangrijker is: als u een aanzienlijke investering doet, wilt u wellicht ook de maximale waarde ervan veiligstellen. Een effectieve O&M-oplossing (operations & maintenance) zal de effectiviteit en levensduur van uw energietechnologieën maximaliseren. 

Het tweede aspect om op te focussen is ‘inzichten’. Door het gebruikmaken van technologieën zoals onze inzicht in energieoplossingen, krijgen fabrikanten realtime inzichten met data over energiegebruik tot op het niveau van apparaten in productieprocessen. Dit kan kansen scheppen voor innovatie. Met de juiste gegevens kan uw organisatie nieuwe manieren identificeren om koolstof te verminderen, het bedrijfsrendement te verbeteren, energiekosten te drukken en dure stilstandtijd te voorkomen.

Hoe duurzaamheid in productie innovatie kan stimuleren

Met zoveel opties kan het kiezen en inzetten van de juiste energietechnologieën die u dichter bij duurzaamheid (en ook dichter bij innovatie) brengen, een complexe kwestie lijken. Bij Centrica Business Solutions bieden we u niet alleen een brede scala aan energiediensten en decentrale energietechnologieën, maar ook de kracht van onze expertise om u hier doorheen te loodsen.

Ongeacht in welke fase van uw reis naar CO2-neutraliteit u zich bevindt: ons energietraject levert een goed opgebouwde benadering die nodig is om fabrikanten te helpen niet alleen hun CO2-voetafdruk te verminderen, maar ook de schijnbare complexiteit die hun afschrikt om innovatie door te drijven in hun activiteiten.

Abonneer u op Centrica Business Solutions

Meld u aan om onze driemaandelijkse nieuwsbrieven te ontvangen:

  • Updates over netto nul, duurzaamheid, koolstofarm en hernieuwbare energie
  • Inzichten in onze energieoplossingen en de bredere energiemarkt
  • Ons laatste nieuws, webinars, podcasts en evenementen

Door een formulier in te vullen, gaat u akkoord met de verwerking van uw persoonsgegevens door Centrica Business Solutions zoals beschreven in het Privacybeleid. Centrica Business Solutions stuurt u regelmatig een nieuwsbrief en ander marketingmateriaal waarvan wij denken dat het voor u relevant is. U kunt zich hiervoor op elk moment afmelden.