Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Partnerschappen en schaalvergroting zijn cruciaal om CO2-neutraal te worden

We spraken met Uday Senapati (verantwoordelijk voor het duurzaamheidstraject bij de Britse autobouwer Lotus) waarom organisaties nú CO2-neutraliteit moeten nastreven, en wat ze daarvoor kunnen doen.

Leidende duurzame bedrijven weten dat er een beleidswijziging omtrent uitstoot op komst is. Ze trachten deze voor te blijven door een CO2-neutraliteitstrategie te lanceren en te begrijpen hoe ze die moeten implementeren. Wie wil wachten tot 2050, stelt zich bloot aan diverse beleidsrisico’s, kosten en gemiste kansen.

In het kader van ons nieuwe rapport Waarom wachten om naar CO2-neutraliteit te streven? Stel nu een duurzaam bedrijfsmodel op interviewden we Uday Senapati, Executive Director, Corporate Strategy & Product Management bij Lotus. Hij vertelde ons waarom bedrijven partnerschappen en schaalvergroting moeten creëren om onze CO2-neutrale ambities sneller te realiseren.

Wat vindt u van de manier waarop ondernemingen de klimaatverandering aanpakken?

Als je in klimaatverandering gelooft, besef je dat we allemaal enige verantwoordelijkheid hebben om de dingen sneller te doen verlopen en tegengas te geven voor die klimaatverandering. We zullen het niet in een handomdraai gedaan krijgen, maar als we allemaal een handje bijdragen, en al halen we slechts 80% in een decennium, dan is dat nog altijd beter dan wachten tot 2050.

Als ik de doelstellingen van sommige ondernemingen zie, dan liggen deze op de zéér lange termijn, hoewel ze volgens mij erg gemakkelijk eerder haalbaar zijn, vooral als die ondernemingen goede partnerschappen aangaan. We moeten in dit decennium alles doen wat mogelijk is.

Hoe zit het met Lotus? Hoe ziet bij jullie de weg naar CO2-neutraliteit eruit?

Onze eerste mijlpaal was om partnerschappen aan te gaan met mensen die begrijpen hoe een CO2-neutrale ambitie eruit kan zien, hoe je een plan opstelt om dit te bereiken, en hoe je dat op een rendabele manier doet. Dat alles vonden we in het partnerschap met Centrica. Dat bedrijf is zélf onderweg naar CO2-neutraliteit en heeft zijn eigen plan uiterst goed uitgekiend. We konden het niet beter treffen om zelf sneller op te schieten.

De tweede mijlpaal is uit te zoeken hoe onze CO2-neutrale ambities er kunnen uitzien. Bedrijven in de automobielsector trachten dit te doen met een langetermijnplan, maar wij wilden veel sneller gaan. We zijn nu bezig met de details van ons eigen traject naar CO2-neutraal. Daarna zullen we een zeer gedetailleerd plan opstellen voor onze upstream- en downstreamactiviteiten: designsourcing, toeleveringsketen, logistiek, productie, industriële voetafdruk, producten en gebruikers.

De derde mijlpaal is het uitrollen van die roadmap en mogelijk dit jaar nog de aankondiging van onze CO2-neutrale ambities. Het COP26-event van dit jaar legt bijzondere focus op VK-bedrijven zoals het onze, en hun bereidheid om dit avontuur te ondersteunen.

De laatste mijlpaal wordt de realisatie van onze doelstellingen door goed samen te werken. Iedereen moet zich beginnen te realiseren dat we dit niet in ons eentje kunnen klaarspelen: alleen enkele echt grote spelers zouden dat misschien kunnen. Het beste wat je kan doen, is dus partnerschappen aangaan en elkaar helpen om je doelen te bereiken. Dat is de spirit van de vooruitgang. Met anderen gaat het sneller, want waar meer mensen samenkomen, ontstaat schaalvergroting en wordt technologie rendabeler. Volgens mij verdubbel je de voordelen: je bereikt sneller CO2-neutraliteit én het kan je minder kosten. Maar er blijft evenzeer een enorm investeringsbedrag dat we in onze organisatie stoppen om dit te realiseren. 

Verwacht u hiermee een investeringsopbrengst (IO) te kunnen realiseren?

Niet elke investering zal op zichzelf een return kunnen waarmaken: het hangt ervan af hoe je IO in deze context definieert. Wij geloven rotsvast dat er een ontastbare IO schuilt in elke euro die we spenderen aan CO2-neutraliteit. Er zijn wetswijzigingen op komst die de kosten kunnen verhogen, en er hangen economische voordelen vast aan uitbreiding en versterking van je klantenbasis door het bereiken van je duurzaamheidsdoelstellingen. Er is ook heel wat tastbare IO, maar het is natuurlijk veel moeilijker de ontastbare elementen te ontdekken.

In sommige avonturen moet je voortwerken op basis van je buikgevoel en geloof in plaats van alles te becijferen. Onze meerderheidsaandeelhouder Geely koestert grootse ambities om technologisch een van de meest geavanceerde ondernemingen te worden en heeft alle merken onder de Geely-paraplu aanbevolen om dit in alles voor ogen te houden.

En dus zijn we op pad naar groei: we investeren in onze vestigingen, onze toeleveringsketen en onze producten. We beschouwen duurzaamheidsdoelstellingen nu als een investering, want het zal later veel moeilijker worden dit te doen. In plaats van een IO te berekenen, kan je je beter afvragen: welke kansen laat je liggen door nu niet te handelen?

Wilt u meer weten over toonaangevende duurzame bedrijven en hoe zij economische en ecologische eisen (profijt versus planeet) afwegen? Download ons nieuwe rapport Waarom wachten om naar CO2-neutraliteit te streven? Stel nu een duurzaam bedrijfsmodel op