Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Hoe duurzame bedrijven hun impact op het milieu verminderen

Het verminderen van de negatieve impact op onze planeet wordt steeds belangrijker voor bedrijven.

De wens van klanten om milieuvriendelijker te zijn, de toenemende vraag naar energie door automatisering en digitale transformatie en het voldoen aan de steeds veranderende wet- en regelgeving zijn slechts enkele uitdagingen waar organisaties tegenwoordig mee te maken hebben.

Bedrijven die een evenwichtige benadering van duurzaamheid hanteren, profiteren echter van economische en milieuvoordelen en hebben uitstekende groeivooruitzichten. Wij noemen hen 'duurzame bedrijven'.

Wat doen deze organisaties anders als het gaat om het milieu en hoe maken ze dit tot een commercieel succes?

Ze hebben een milieuvisie

Duurzame bedrijven zijn bedrijven die een goed inzicht hebben in hun toekomstige energiebehoeften en duidelijk zijn over de wijze waarop dit verband houdt met het milieu en hun bredere bedrijfsstrategie. Ze implementeren duurzame energiebronnen en investeren in innovatieve technologieën om de efficiëntie van hun toekomstige energieverbruik te verhogen en hun CO2-uitstoot te verlagen.

Vooruitstrevende bedrijven laten ook zien dat ze meer inzicht hebben in milieuwetten en -voorschriften. Ze hebben plannen om hieraan te voldoen, door deze een plaats te geven in hun beleid voor zakelijke en sociale verantwoordelijkheid. Met duidelijke, meetbare doelstellingen voor het vervangen van niet-hernieuwbare bronnen.

Volgens ons meest recente onderzoek voldoet 49 procent van de duurzame bedrijven al aan hun emissie- of milieudoelstellingen en heeft 55 procent daarmee voldaan aan de wet- en regelgeving.

Veel bedrijven reageren op de toenemende vraag van klanten om milieuvriendelijker te zijn. 73 procent van de duurzame bedrijven voert versneld plannen uit om producten en diensten te ontwikkelen die groener zijn.

Ze hebben een langetermijnvisie

Het duurzame bedrijf denkt gedetailleerd na over hoe het nu en in de toekomst energie verbruikt. Met de nadruk op duurzame energieoplossingen zoals ledverlichting, isolatie en slimme, datagestuurde instrumenten (zoals draadloze sensoren), waarmee het energieverbruik kan worden bewaakt en geoptimaliseerd.

Naarmate bedrijven afhankelijker worden van energie door digitalisering, is een voortdurende bescherming tegen stroomonderbrekingen van cruciaal belang voor de bedrijfsvoering. Duurzame bedrijven formuleren doelstellingen op het gebied van veerkracht en integreren deze in hun bredere energie- en bedrijfsstrategieën.

Van de duurzame bedrijven die we hebben ondervraagd:

  • beoordeelt 59 procent systematisch de energie-efficiëntie op alle locaties;
  • meet 51 procent voortdurend de energie-efficiëntie;
  • zet 45 procent de gegevens over energiegebruik om in specifieke, uitvoerbare verbeteringen.

Ze worden innovatief

Groenere vormen van energie, zoals zonne-energie, bieden bedrijven de mogelijkheid hun CO2-uitstoot te verlagen, kosten te verlagen en risico's te minimaliseren. Duurzame bedrijven kijken ook naar de milieugerelateerde en economische voordelen van elektrische voertuigen, zoals het verlagen van de CO2-uitstoot en het besparen op brandstofkosten. Uit ons onderzoek is gebleken dat de helft van de eigenaren van een wagenpark (49 procent) ten minste één elektrisch of hybride voertuig heeft.
 

Hoe kan uw bedrijf milieuvriendelijker worden?

Als u hulp nodig heeft bij het beheren van uw impact op het milieu, is het team van Centrica Business Solutions beschikbaar om u te helpen.

Download ons volledige rapport hier voor meer informatie over de resultaten van ons onderzoek en praktisch advies over de maatregelen die het beste bij uw bedrijf passen.