Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Het duurzame bedrijfsmodel: duurzaamheid continu centraal

In voorgaande jaren was 10 oktober telkens de ‘Dag van de Duurzaamheid’. Tegenwoordig is er geen aparte dag meer voor dit thema. Wat ons betreft terecht, want duurzaamheid is elke dag van belang! In dit artikel kijken we daarom naar het duurzame bedrijfsmodel: de kapstok waardoor organisaties volledig duurzaam worden.

Het duurzame bedrijfsmodel

In het rapport Trends in decentrale energie wordt uitgebreid ingegaan op wat precies een duurzaam bedrijf is en aan welke kenmerken dit moet voldoen. Grofweg zijn acht belangrijke kenmerken te identificeren, die we hebben vastgelegd in het duurzame bedrijfsmodel:

  • Continue klantgerichtheid
  • Voortdurende innovatie
  • Vraagtekens zetten bij conventioneel denken
  • Talent ontwikkelen
  • Het milieu verbeteren
  • Langetermijndenken
  • Bijdragen aan lokale gemeenschappen
  • Externe trends begrijpen

Veel organisaties denken bij duurzaamheid aan het milieu, maar uit dit model wordt direct duidelijk dat dit slechts één onderdeel van het model is. De andere aspecten van duurzaamheid hebben betrekking op een visie op energie, de service naar klanten toe en de omgang met medewerkers. Duurzaamheid is dus niet alleen uw ecologische voetafdruk verbeteren, maar begint al bij de visie en doelstelling(en) van uw bedrijf. Het gaat om interne en externe factoren én om mensen en processen. Belangrijk is ook het hebben van een lange termijnblik.

Een praktische benadering van duurzaamheid

Hoe brengt u duurzaamheid als bedrijf in de praktijk? Wie naar het duurzame bedrijfsmodel kijkt, herkent ongetwijfeld één of meerdere aspecten die door de eigen organisatie al worden ingezet of uitgevoerd. Een praktische aanpak is om bijvoorbeeld per aspect van het model te kijken waar verbetering mogelijk is. Bent u al erg actief qua talentontwikkeling en heeft u veel oog voor klantgerichtheid? Kijk dan of het wellicht mogelijk is om hiervoor innovatieve technieken in te zetten. Of ontwerp een visie voor de lange termijn op dit vlak. Ga na op welke externe trends valt in te spelen of welke trends juist een risico vormen voor uw bedrijfsvoering.

Door het duurzame bedrijfsmodel concreet in te vullen voor uw organisatie, komen vanzelf vragen en discussiepunten aan de orde. Bespreek deze met collega’s en managers en probeer samen tot oplossingen te komen. Zo ontstaat er een hands-on cultuur waarbij duurzaamheid niet alleen vanuit het management wordt aangestuurd, maar in de hele organisatie centraal staat. Ga bijvoorbeeld elk kwartaal samen zitten met het team om te bespreken welke (verbeter)punten op duurzaamheidsvlak de komende periode worden aangepakt en door wie. Bespreek ook de voortgang van eerdere verbeterpunten. Dit versterkt niet alleen de teamspirit, maar creëert ook een gedeelde verantwoordelijkheid.

Duurzaamheid is van alle dagen

Het lijkt nu misschien vreemd dat de ‘Dag van de Duurzaamheid’ niet meer officieel wordt gevierd omdat het geen officiële dag meer heeft. Maar het omgekeerde is waar. Zowel consumenten als organisaties zijn dagelijks bezig met dit onderwerp of zouden dit moeten zijn. Duurzaamheid is niet meer iets waar iemand 1x per jaar bij stil staat, maar moet continu centraal staan in de bedrijfsvoering en is de sleutel tot zakelijk succes op lange termijn. Meer weten over hoe u ook een volledig duurzaam bedrijf kunt worden? In ons rapport ‘Trends in decentrale energie’ gaan we hier uitgebreid op in en benoemen we een aantal handige stappen. Download het hier gratis of neem contact op als u vragen heeft over het verduurzamen van uw bedrijfsvoering en de rol die energie hierbij kan spelen.