Zonnepanelen met wolken op de achtergrond.
  1. Home
Blogs

Arno van Mourik: Samenwerken is de eerste stap op weg naar duurzaamheid

Welke stappen kunt u nemen om zelf een duurzaam bedrijf te worden? Arno van Mourik, Algemeen Directeur bij Centrica Business Solutions schijft erover in dit blog.

Veel bedrijven zijn tegenwoordig bezig met het thema duurzaamheid. Vaak gaat het dan over het milieu en willen ze bijvoorbeeld de uitstoot van CO2 terugdringen. Duurzaamheid is echter veel breder dan dat, zo schrijft Arno van Mourik, Algemeen Directeur bij Centrica Business Solutions in dit blog. 

Verder gaan dan alleen de aandacht voor het milieu

Duurzaamheid wordt nog vaak als “het milieu” gezien. Vraag het maar eens aan mensen uit uw omgeving, ik doe dat ook vaak. En natuurlijk, de omgang met het milieu is ook zeker een onderdeel van duurzaamheid. Het is ook goed om als bedrijf hier actief mee bezig te zijn, ik ben er van overtuigd dat dit alleen maar goed is voor de business.

Ons nieuwe rapport laat goed zien dat er veel meer aspecten aan duurzaamheid zitten. Zoals het oog hebben voor innovatie, continu klantgericht zijn en denken aan de lange termijn. Logisch ook, want hoe duurzaam ben je als je wel veel aandacht geeft aan het milieu, maar bijvoorbeeld vergeet om intern te innoveren en daardoor de concurrentieslag verliest met andere bedrijven? Duurzaamheid is voor mij verder kijken dan de gebaande paden en continu aandacht geven aan zowel je eigen mensen en processen als aan wat er ‘buiten’ jouw omgeving gebeurt.

Op weg naar volledige duurzaamheid

Ik kan me voorstellen dat u nu denkt van ‘ik zou graag ook zo’n volledig duurzaam bedrijf’ worden. Maar hoe? Er zijn vele stappen die dan genomen kunnen worden, ik licht er hier graag twee toe. Zo is het essentieel om het thema energie breed op te pakken. Niet alleen op de werkvloer maar juist ook op strategisch niveau. Maak mensen verantwoordelijk voor het onderwerp energie en zorg dat er een duidelijke roadmap ligt die laat zien waar je bijvoorbeeld wil investeren of besparen etc. Zonder echt een plan te hebben over de omgang met energie, is het denk ik niet mogelijk om een echt duurzame bedrijfsvoering te krijgen.

Een tweede aspect op weg naar een volledig duurzaam bedrijf is de digitale transformatie. Ook dit is een breed onderwerp. Ik wil me hier even beperken tot het meetbaar maken van de inspanningen die u als bedrijf levert. Dat klinkt logisch: wanneer een bedrijf investeert in bijvoorbeeld een nieuwe machine of efficiënter bedrijfsproces, moet het resultaat daarvan meetbaar zijn. In de praktijk gebeurt het nog te vaak dat dit niet het geval is. Dankzij de inzet van sensoren is tegenwoordig continu te meten wat bijvoorbeeld verbruikt wordt en wat het rendement is. Dat is digitaal allemaal te monitoren en daar valt heel eenvoudig ook op te sturen, zolang de organisatie en de bedrijfsprocessen maar dusdanig digitaal getransformeerd zijn, dat dit ook kan. Daar kunnen wij u bij helpen en uit ervaring kan ik zeggen dat u zo echt enorm kunt besparen of het rendement verbetert.

Dit zijn slechts twee aspecten van duurzaamheid die ik hier kort wilde noemen. In het rapport “Trends in decentrale energie” staan er in totaal acht en wordt uitgebreid ingegaan op de stappen die uw bedrijf volledig duurzaam kunnen maken. Wilt u er meer over weten? Ik vertel er graag meer over of denk actief mee over een aanpak of stappenplan. Zoals ik hier eerder al schreef, het gaat om samenwerken en de relatie met elkaar. Dat is misschien wel de eerste en belangrijkste stap op weg naar duurzaamheid!

Abonneer u op Centrica Business Solutions

Meld u aan om onze driemaandelijkse nieuwsbrieven te ontvangen:

  • Updates over netto nul, duurzaamheid, koolstofarm en hernieuwbare energie
  • Inzichten in onze energieoplossingen en de bredere energiemarkt
  • Ons laatste nieuws, webinars, podcasts en evenementen

Door een formulier in te vullen, gaat u akkoord met de verwerking van uw persoonsgegevens door Centrica Business Solutions zoals beschreven in het Privacybeleid. Centrica Business Solutions stuurt u regelmatig een nieuwsbrief en ander marketingmateriaal waarvan wij denken dat het voor u relevant is. U kunt zich hiervoor op elk moment afmelden.