Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

10 vragen die operationeel managers beantwoorden

Ontdek de vragen die operationeel managers beantwoorden om hun bedrijf te helpen groeien.

Als operationeel manager draagt u veel verantwoordelijkheid voor uw bedrijf. Geconfronteerd met onder andere deze vragen, is het een dagelijkse uitdaging concrete antwoorden te vinden die van belang zijn voor uw bedrijf. Bent u een operationeel manager, gebruik dan deze lijst als inspiratiebron om de juiste antwoorden te vinden voor uw zakelijke behoeften.

1. Welke medewerkers hebben hulp nodig om op één lijn te komen met de missie van het bedrijf?

Zakelijke ambities of mission statements zijn vaak hoogdravend en abstract.

"Innovatieve geneesmiddelen ontdekken, ontwikkelen en leveren die patiënten helpen ernstige ziekten te overwinnen." - een mission statement van een geneesmiddelenfabrikant uit de Fortune 500.

Operationeel managers die toezien op meerdere afdelingen worden geconfronteerd met een voortdurende uitdaging de dagelijkse taken van medewerkers op één lijn te brengen met algemene bedrijfsdoelstellingen. Deze taken kunnen het voorraadbeheer omvatten, maar iedereen moet zich bewust worden van het totaalbeeld: in dit geval patiënten helpen om ziekten te overwinnen.

Acht van de tien werknemers voelen zich meer betrokken wanneer hun werk in overeenstemming is met de kernwaarden en de missie van hun organisatie. De beste operationeel managers nemen deze cijfers ter harte en streven er naar de medewerkers op één lijn te brengen met de algemene zakelijke agenda. Alle medewerkers hebben aanmoediging nodig om op één lijn te komen met de missie van het bedrijf.

2. Welke verbeteringen zijn er mogelijk om de productiviteitsdoelstellingen te realiseren?

Over het hele jaar 2017 is de productiviteit in de productie met slechts 0,7% toegenomen. De algemene daling in productiviteit weerspiegelt minder productie maar een sterke toename van gewerkte uren. Productiemanagers bevorderen de betrokkenheid van medewerkers. Wanneer werknemers gelukkiger zijn, werken ze harder, stijgt de productiviteit en neemt zelfs de operationele efficiëntie toe.

3. Bij welke processen kan de efficiëntie worden verbeterd?

De door de medewerkers gebruikte technologie speelt ook een belangrijke rol bij hun efficiëntie. Bij trage, verouderde of onderhoudsintensieve technologie zijn medewerkers niet in staat hun productiviteitsmogelijkheden maximaal te benutten. Door de technologie up-to-date te houden, zijn hogere efficiëntiedoelstellingen gemakkelijker haalbaar.

Operationeel managers moeten de technologie en de daaraan gerelateerde processen beoordelen om te beslissen of een revisie nodig is om de efficiëntie te verbeteren. Door werkzaamheden soepeler te laten verlopen, kan de vraag van de klant een product door de productie 'trekken', in plaats van dat managementvoorspellingen het 'doordrukken' op de werkvloer. Door de werkzaamheden te stroomlijnen en aan de eisen van klanten tegemoet te komen, kunnen operationeel managers de groei van het bedrijf stimuleren.

4. Waar vindt verspilling plaats en waarom?

Door prioriteit te geven aan verduurzaming, kunnen operationeel managers verspilling van middelen voorkomen. Er zijn zeven hoofdoorzaken van verspilling:

  • Transport
  • Voorraad
  • Verplaatsing
  • Wachten
  • Overbewerking
  • Overproductie
  • Defecten

5. Hoe kunnen we tijd besparen bij het ontwikkelings- en productieproces en tevens leveren naar klantverwachting?

Het stroomlijnen van bedrijfsprocessen helpt operationeel managers om de efficiëntie te vergroten, zonder afbreuk te doen aan de eisen van de klant. Neem de volgende benaderingen over om de ontwikkelingstijd te reduceren:

  • Voer onafhankelijke activiteiten gelijktijdig uit
  • Wijzig de volgorde van processen
  • Beperk onderbrekingen in de productie
  • Minimaliseer vertragingen

Dit alles dient plaats te vinden zonder enig nadelig effect op de productkwaliteit.

6. Hoe kunnen we de kosten verlagen zonder in te boeten aan kwaliteit?

Kosten verlagen en tegelijk de kwaliteit handhaven is niet altijd gemakkelijk. Operationeel managers kunnen overwegen met leveranciers te onderhandelen, productieroosters te plannen om kosten voor overwerk te verminderen, of over te stappen op voorspellend onderhoud.

7. Welke technologische vooruitgangen zijn beschikbaar om ons te helpen de processen en systemen te beheersen?

Bespaar tijd en geld door invoering van de nieuwste technologieën voor het bedrijf. Operationeel managers zullen zich realiseren dat verbeteringen op het gebied van automatisering, robotica, big-data-analyse en Internet of Things de operationele resultaten kunnen verbeteren.

8. Hoe kunnen we synergie brengen tussen meerdere sites en hun prestaties meten?

Sommige bedrijven werken met meerdere fabrieken of locaties. Operationeel managers moeten een synergetische benadering toepassen voor de locaties waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Het meten van prestaties, besparen van kosten en optimaliseren van processen op alle locaties betekent dat de operationeel manager een bijdrage levert aan de bredere bedrijfsactiviteiten en het bereiken van een constante groei.

9. Hoe kunnen we effectiever en efficiënter werken met leveranciers?

Transparantie in de toeleveringsketen helpt operationeel managers effectiever te werken met derden. Efficiëntie begint al voordat de grondstoffen arriveren. Eerlijke samenwerkingsrelaties met leveranciers helpen operationeel managers een hogere efficiëntie te bereiken tijdens iedere fase van het proces.

10. Wat zijn de dagelijkse taken om de missie van het bedrijf te bevorderen?

Operationeel management is lastig omdat het zowel high-level/strategisch is als hands-on/technisch. Een operationeel manager moet balanceren om niet te verzanden in de details en de missie en doelstellingen van het bedrijf uit het oog te verliezen. Bovendien moet u niet alleen tijd besteden aan de strategie en daardoor de dagelijkse verplichting verwaarlozen om die strategie in praktijk te brengen.

Conclusie

Efficiëntie, op één lijn brengen en productiviteit zijn de belangrijkste doelstellingen voor elke operationeel manager. Als u niet alle bovenstaande vragen kunt beantwoorden, gebruik dan deze lijst om opnieuw te focussen op uw middelen en de operationeel manager te worden die de zakelijke groei voortstuwt.

 

Vergroot de operationele efficiëntie binnen uw bedrijf door inzicht te krijgen in het energieverbruik. Maak beter gebruik van uw middelen door uw energie-inzicht te automatiseren en zo uw onderneming beter te managen.